Back to the Roots – 2. díl: Z Jamajky do Bronxu – Street Fame
Sleduj nás na sítích!



Back to the Roots

Back to the Roots – 2. díl: Z Jamajky do Bronxu

V minulém díle série Back to the Roots jsme si stručně popsali historii černošské hudby v Americe na jejímž pozadí vznikl počátkem sedmdesátých let minulého století kulturní fenomén zvaný hip-hop. Nyní se zaměříme na prvotní impuls, který dal člověk označovaný jako otec hip-hopu – DJ Kool Herc. V minulém díle jsem doporučoval knihu Hudba ohně, která bravurně zpracovává tématiku černé hudby. Nyní jsem si jako odrazový můstek zvolil přednášku od KRS One, jenž je často označován za filozofa této kultury, a kterou rozhodně doporučuji shlédnout.

Na počátku byla party v Bronxu

Píše se rok 1973 a z Jamajky pocházející DJ Kool Herc pořádá ve sklepě vysoké budovy na 1520 Sedgewick Avenue v Bronxu party pro svou starší sestru Cindy, na které se nakonec shromáždily stovky lidí. To však ještě netuší, že 11. srpen 1973 se zapíše do historie jako den, kdy vznikl hip-hop (ačkoliv jsou někteří jiného názoru, ale o tom až za chvilku). DJ Kool Herc je prvním, kdo se nedrží doposud zavedených postupů jako tradiční disko-DJové (prakticky jen „pouštěči“), a toho večera hraje ze dvou identických desek a začíná do hudby zapojovat  breaky (na akcích DJ Kool Herca se zároveň prakticky zrodil break-dancing, a to na základě freestylového tancování na hudbu doprovázenou breaky). Byl tedy úplně prvním DJeem, který skladby nejen pouštěl, ale i si „hrál“ s deskami a občas je doprovázel vlastním proslovem, což bylo v té době skutečně průlomovým činem. Již jsem zmiňoval předchozí díl tohoto seriálu, který shrnuje nejhlubší kořeny černošské hudby. V článku samozřejmě nesměl chybět ani James Brown, jehož skladby DJ Kool Herc na svých akcích pouštěl. Je tedy zřejmé, že hip-hop navazuje na kontinuální vývoj černošské hudby. Jedná se tedy „pouze“ o další článek v řetězu, který byl započat na přelomu 19. a 20. století, a s kterým se setkáváme již více než 40 let.

DJing však nebyl jedinou dominantou DJe Kool Herca (vlastním jménem Clive Campbell). Ten se pohyboval ve více oblastech, které se dnes označují jako základní elementy hip-hopu (fyzické – MCing, DJing, breakdancing, beatboxing, graffiti a duševní – peace, love, unity & having fun). Byl jedním z prvních graffiti writerů, bboyů (tedy ten, kdo dělá breakdance) a stál i u zrodu MCingu. Party z 11. srpna 1973 tedy není jediným důvodem, proč je DJ Kool Herc označován za otce hip-hopu, který se stal inspirací pro další pionýry tohoto hnutí jako jsou Grandmaster Flash či Afrika Bambaataa.

Je DJ Kool Herc skutečně otcem hip-hopu?

Z této akce se rychle začal šířit styl DJingu, který poprvé použil DJ Kool Herc, přičemž ho přejímala spousta dalších umělců. Nyní bych se však vrátil ke zpochybnění role DJe Kool Herca jako otce hip-hopu, konkrétně uskupením The Universal Zulu Nation, jemuž bude jistě věnován jeden z následujících článků. Zulu Nation, respektive její člen Quadeer “M.C. Spice” Shakur, vydala vyjádření k oslavovanému 40. výročí hip-hopu, ve kterém poukazuje na to, že DJ Kool Herc především pořádal party, které však nemohly reprezentovat celé hnutí. Hlavním sporným bodem je tvrzení, že na akcích nebyli přítomní žádní MCs. Celé vyjádření můžete najít zde, a ať po jeho přečtení zaujmete jakékoliv stanovisko, je jisté, že do Ameriky přinesl styl parties, od kterého se pak celá hip-hopová vlna odrazila.

Nepovažuji za příliš důležité rozvádět zde dále biografii tohoto pro hip-hop velmi důležitého člověka (stejně ji nepopíši obsáhleji než zdroj všeho vědění – Wikipedia). Důležité je pochopit jeho význam pro celou hip-hopovou kulturu a další vývoj černé hudby. Obsah následujícího dílu série Back to the Roots pro tentokrát nechám jako překvapení a než zavřete tuto stránku, tak se ještě podívejte na DJe Kool Herca v akci.

Zdroj: text – Wikipedia, YouTuberedakce | foto –  PixaBay.com

Reklama

Translate

Reklama

Nejoblíbenější témata

Reklama

Doporučujeme

Doporučené příspěvky

Svět gangů – 1. díl: Mara Salvatrucha (MS-13)

Krimi

Je Lil Wayne otcem náctiletého chlapce, o němž ani neví, že existuje? To potvrdí až test otcovství!

Hudba

Back to the Roots – 3. díl: …a Bam řekl „budiž hip-hop“!

Back to the Roots

Fingazz je jasným příkladem toho, že pro kvalitní tvorbu chicano-rapu nemusíte být vůbec hispáncem!

Bio

Reklama
Sleduj nás na sítích!
Přihlásit se k odběru: